Stiri SelecteStiri SelecteStiri Selecte
  • Politică
  • Actual
  • Justiție
  • Local
  • Extern
  • Lifestyle
  • Sport
Reading: Criză de profesionișiti într-un domeniu de siguranță. Se cere intervenția statului
Share
Notificări Mai multe
Mareste textAa
Stiri SelecteStiri Selecte
Mareste textAa
  • Politică
  • Actual
  • Justiție
  • Local
  • Extern
  • Lifestyle
  • Sport
Caută
  • Politică
  • Actual
  • Justiție
  • Local
  • Extern
  • Lifestyle
  • Sport
Follow US
© 2024 stiriselecte.ro
Stiri Selecte > Sport > Criză de profesionișiti într-un domeniu de siguranță. Se cere intervenția statului
Sport

Criză de profesionișiti într-un domeniu de siguranță. Se cere intervenția statului

stiriselecte.ro
Adăugat: 26/03/2025 09:24
stiriselecte.ro 40 Vizualizări
Share
service auto 926bee34ca
SHARE

România trece printr-o criză fără precedent în sectorul reparațiilor auto: nu avem suficienți mecanici. Peste 40% dintre service-uri întâmpină dificultăți majore în recrutarea de muncitori calificați, iar multe sunt deja în situația de a refuza clienți sau de a extinde semnificativ termenele de livrare din cauza lipsei acute de personal.

Reprezentanții patronatului subliniază că această situație nu afectează doar activitatea service-urilor, ci și siguranța rutieră, întrucât întârzierile în reparațiile vehiculelor pot conduce la circulația unor mașini cu defecțiuni care nu sunt remediate la timp.

„Suntem într-un punct critic. Dacă nu luăm măsuri imediate, vom ajunge în situația în care mulți operatori din domeniu își vor închide porțile, iar clienții vor fi nevoiți să aștepte săptămâni sau chiar luni pentru o reparație esențială”, avertizează prim-vicepreședintele POSA, Marian Lazar, citat în comunicat.

Acesta semnalează că, în timp ce alte industrii beneficiază de stimulente pentru atragerea forței de muncă și digitalizare, service-urile auto sunt lăsate să se descurce singure într-un context economic și legislativ tot mai ostil.

 

„Se vorbește despre tehnologizare și digitalizare ca soluții, dar realitatea este că, fără o resursă umană calificată, aceste avansuri tehnologice sunt inutile. Roboții nu pot înlocui mecanicii, vopsitorii și tehnicienii auto – cel puțin nu în viitorul apropiat. Avem nevoie de soluții reale, iar autoritățile trebuie să înțeleagă gravitatea acestei crize”, a afirmat Marian Lazar.

În acest context, operatorii de service auto atrag atenția că, dacă această problemă nu va fi gestionată rapid prin politici de sprijinire a angajatorilor și prin facilitarea formării profesionale, România riscă să piardă un sector vital al economiei sale, cu consecințe directe asupra costurilor și duratei reparațiilor auto pentru consumatori.

Potrivit sursei citate, sectorul reparațiilor auto din România se confruntă cu o criză profundă de forță de muncă, cauzată de mai mulți factori: emigrarea specialiștilor români spre alte țări europene, unde salariile și condițiile de muncă sunt mai atractive; lipsa unui sistem de formare profesională eficient care să asigure pregătirea noilor generații de muncitori calificați; reticența tinerilor de a intra în acest domeniu, în principal din cauza lipsei de atractivitate și a dificultății muncii; creșterea cererii pentru reparații auto, generată de creșterea numărului de autovehicule în circulație, ceea ce amplifică deficitul de personal.

 

Conform unei statistici POSA, 75% dintre service-urile auto declară că au dificultăți în recrutarea de personal, 60% dintre ateliere au întârzieri în livrarea mașinilor reparate din cauza lipsei de tehnicieni, 30% dintre service-uri spun că sunt în pericol de închidere în următorii 5 ani dacă nu se găsesc soluții pentru forța de muncă.

POSA a analizat posibilitatea angajării muncitorilor din Asia și alte regiuni pentru a compensa lipsa specialiștilor autohtoni, dar consideră că procesul de recrutare și integrare a acestora este extrem de greoi. Principalele obstacole în acest sens sunt: birocrația excesivă – obținerea avizelor necesare durează între 6 și 12 luni; costurile ridicate – un angajator trebuie să suporte cheltuieli destul de ridicate și asta doar pentru documentație, cazare și integrare; bariera lingvistică – majoritatea muncitorilor străini nu cunosc limba română și necesită cursuri de adaptare.

În acest context, Patronatul Operatorilor de Service propune o strategie pe termen lung pentru revitalizarea meseriilor auto, bazată pe trei piloni esențiali: reintroducerea educației profesionale – statul trebuie să sprijine deschiderea de clase dedicate tinichigiilor și vopsitorilor auto, mecanicilor, electricienilor în școlile tehnice și să încurajeze colaborarea cu service-urile auto; creșterea atractivității meseriei – condiții de lucru moderne, tehnologii de ultima generație, salarii competitive și beneficii pentru muncitori; campanii de promovare a meseriilor auto – POSA propune o campanie națională pentru promovarea acestor meserii în rândul tinerilor.

Pe lângă criza forței de muncă, POSA semnalează și un alt impediment major, respectiv taxele și sarcinile administrative care sufocă service-urile auto. Printre problemele identificate se numără taxele pe muncă, care sunt printre cele mai ridicate din Europa, birocrația excesivă, ce îngreunează activitatea service-urilor și crește costurile operaționale.

Pentru a stopa colapsul forței de muncă în service-uri, POSA cere măsuri urgente din partea autorităților, precum reducerea taxării muncii pentru angajații din domeniul reparațiilor auto, simplificarea procesului de recrutare a muncitorilor străini prin eliminarea blocajelor administrative, reforma educației tehnice și reintroducerea învățământului profesional, avantaje fiscale pentru service-urile care investesc în formarea tinerilor, stimulente pentru reconversia profesională, pentru a atrage persoane din alte domenii către meseriile din service-urile auto, investiții în tehnologii moderne, dublate de programe de instruire pentru angajați.

„Dacă nu se iau măsuri concrete acum, riscăm să asistăm la închiderea unui număr mare de service-uri și la o criză fără precedent în sectorul reparațiilor auto”, punctează Marian Lazar

TRIMITE-NE ȘTIREA TA!

Vă rugăm să completați câmpurile obligatorii.
Vă rugăm să selectați imaginile dvs. de încărcat.
Adăugați o altă imagine
Sunt de acord cu termenii şi condiţiile stiriselecte.ro (Termeni si conditii)
Share
Facebook Twitter Copy Link Print
Share
Inapoi accident 6 f066c28198 Accident tragic în Suceava. Un bărbat a murit după ce s-a răsturnat cu mașina
Inainte Untitled 8d8ffa2ef3 Vouchere de vacanță 2025. Românii ar putea primii banii pe card: care este valoarea sumei acordate de stat

Noutăți

Untitled b2f44fa2e7
Anchetă uriașă la Buzău într-un dosar de OMOR, după ce trupurile carbonizate a două persoane au fost găsite într-o maşină
Actual acum 2 luni
kelemen hunor 3099feecf2
Kelemen Hunor, atac dur la adresa suveranstului vopsit: ”Domnul Ponta bate câmpii, dar nu e prima dată”
Actual acum 2 luni
lemne 32f4210023
Hoți de lemne, arestați pentru transport de bușteni tăiați ilegal. Polițiștii din Harhita i-au prins în flagrant
Politică acum 2 luni
1 6a015f05c5
Noi DOVEZI privind implicarea francezilor în instituțiile din România! Vizita dubioasă a ambasadorului Franței: cu cine s-a întâlnit
Politică acum 2 luni
profimedia 0590013547 64e1cccb8c
Uniunea Europeană, ajutor de urgență pentru Myanmar şi Thailanda după cutremurul devastator de 7,7 grade
Actual acum 2 luni
simion f776d0e61e
George Simion, în mijlocul românilor: ”Sistemul și-a bătut joc de Georgescu, un adevărat conducător pe care România l-a avut”
Actual acum 2 luni

Sursa ta de știri alese cu grijă. Fii la curent cu cele mai proaspete și relevante informații din diverse domenii. Actualizări zilnice, analize pertinente și perspective variate. Explorează o selecție atent curată de știri pe stiriselecte.ro.

© 2024 stiriselecte.ro
Welcome Back!

Sign in to your account

Ti-ai pierdut parola?